Program ,,Ten tajemniczy świat” przeznaczony jest do realizacji dla dzieci 5, 6 letnich.
Za główny cel przyjęto uświadomienie dzieciom, że czysta woda, gleba i powietrze są jednym z warunków właściwego, zrównoważonego życia na Ziemi. Do zrównoważenia rozwoju należy dążyć poprzez osiągniecie ładu ekologicznego, społecznego, ekonomicznego i przestrzennego.
Myślą przewodnią oraz podstawą doboru i układu treści było poznawanie ekologicznych aspektów najbliższego otoczenia, samodzielne zdobywanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów, po to, by rozwijać u dzieci zainteresowania przyrodnicze (środowiskowe), motywować je do działania oraz kształtować postawy i umiejętności badawcze w stosunku do przyrody.
Zajęcia w terenie to szczególnie wartościowe lekcje patrzenia, słuchania, mówienia i myślenia. Zbliżają one dzieci do natury, przy czym dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokajają swą ciekawość.
Zasadą dominującą w tym Programie jest zasada harmonii między człowiekiem
a przyrodą, środowiskiem, w którym żyje, oraz ludźmi, którzy go otaczają. To szacunek do przyrody i świadomość, że wraz z nią tworzymy jedną spójną całość.
Realizacja programu ma pomóc w kształtowaniu u dzieci umiejętności, postaw
i zachowań, mających na celu zrozumienie świata przyrody oraz problemu środowiska.
Poprzez jego realizację dziecko zdobędzie umiejętności:
– obserwowania i opisywania składników środowiska i współzależności między nimi
– projektowanie działań mających na celu właściwe korzystanie z zasobów przyrody oraz
poprawę stanu najbliższego środowiska
– przeprowadzania i prezentowania prac badawczych
– podejmowania decyzji i działań na rzecz środowiska naturalnego, w tym aktywnego
uczestnictwa w akcjach sprzątania świata oraz znaczenia codziennych czynności
– wynikające z uczestnictwa w konkursach przyrodniczych, ekologicznych, organizowanych
przez placówki oświatowe i inne.
Efektem realizacji programu powinno być ukształtowanie takiej jednostki, która nie będzie bezmyślna, samolubna i konsumpcyjna wobec przyrody i jej zasobów, która będzie rozumiała, że jest cząstką jednej całości i w jej interesie jest dbanie o wspólne dobro jakim jest czysta Ziemia.
Treści programu ,,Ten tajemniczy świat” są zgodne z ,,Podstawą programową wychowania przedszkolnego” we wszystkich jej obszarach i zostały zgrupowane wokół następujących kręgów tematycznych: